Daisypath Anniversary tickers

Saturday, February 19, 2011

komputer pertama saya

Curhat by I E Z S M Y at 2/19/2011 07:20:00 PM
assalamualaikum.

hari ni baik le pulak. haha. sila jawab ok.

kali ni nak cite pasal komputer lah. ni komputer yang sangat pertama dalam dunia. hmm tak tau la ye ke tak, tapi bila saya google 'first computer in the world' keluar gambar2 ni. kalau bukan maknanya si google tipu saya. =/

gedabak gila. haha.

okeh abih intro.


ini pulak, komputer pertama yang saya guna. sama gedabak jugak. haha. jenis je, bukan komputer ni. korang yang lahir tahun 80an mesti pernah guna komputer ni dulu2 kan? tipu kalau tak pernah. dengan monitor yang cembung, tikus besar, cpu besar sekali datang dengan speaker. kalau budak2 sekarang tengok komputer cenggini mesti diorang kutuk ah, siap gelak berdekah dekah. "ee yuww old fashion owkay", "perghh old skul gila dowhh.hahaha!", "wahh antiknya komputer ini. hihihi.." yelah diorang lahir2 je mana nak ada komputer gini dah, semua main slim melim. kalau ada komputer pon semua pakai monitor lcd, takde dah yang cembung gitu. sekarang ni diorang panggil gajet, laptop lah, minibook lah, netbook lah, ha latest i pad. dah macam buku nota, boleh usung sana sini. tengah buang air besar pun boleh layan facebook. eee.. ce kalau korang nampak orang duk usung komputer besar gedabak atas tu sana sini. mesti korang terpegun terkesima kan. pehhh budak ni gila gajet tahap gaban sehhh...kagum aku. haha! =D

dulu, nak beli komputer ni jangan harap lah, harga nya ribu riban, lebih kurang harga ipad sekarang. pernah dengar tak ayat ni dulu, 'satu rumah, satu komputer' cehh ingat semua orang mampu nak beli ke? bagi free tak apa la jugak. orang2 berada je boleh pakai komputer. yang golongan pertengahan ke miskin ni tengok aje. kat sekolah pun masa tu, mana ada makmal komputer lagi. kira penggunaan komputer masa tu belum cukup meluas lagi lah. dan boleh dikatakan kami ni buta it lagi. kalau orang tanya, monitor tu apa? aaaaa...garu kepala mouse tu apa? tikus lah apa daa! cpu tu apa? aaaa CimPanzi Uk uk.. hehehe.

tapi saya agak bertuah jugak lah boleh kenal dan guna benda alah ni masa saya sekolah rendah. kira bukan ketegori buta it lah okeh. haha. citenya, masa tu abang saya belajar kat USM, bila dia cuti sem, lama jugak rasanya, tak pernah amik tau.haha. dia pun bawak balik harta benda dia ke rumah. salah satu, komputer lah. cemana dia bawak balik, tak tau. tiba2 dah ada dalam bilik. jadi dia pun ajar lah saya cemana nak bukak, nak tutup, nak pasang cd, dan guna benda2 dalam tu. saya pun apa lagi godam lah puas2!haha. salah satu tabiat saya, kalau dapat benda baru, mesti akan godam semuanya. dari start, ke program ke control panel, accesories, microsof word semua lah. bila dah penat, main game. masa tu game yang best adventure pinball lah. nak yang relax sikit, solitaire. nak yang sengal sikit, minesweeper. nak mengasah bakat melukis, gi main paint. itu je lah yang tau buat masa tu. haha =D


masa kecik dulu panggil game ni space kedek (space cadet) hahaha. dah besar baru tau oh rupanya pinball.hehe.

masa kecik tak pernah main game ni, sebab macam judi, daun terup kan. dah besar baru cuba main, best jugak.

ok, sampai sekarang tak tau motif game ni cemane. tekan tekan tekan tetiba mati. ha = O ?

main lukis2 pakai tikus. hehe

ada satu malam tu, saya dan sepupu saya, si huda, nak tengok cd, ha masa ni, kat rumah mana ada lagi pemain cakera padat kan, semua still lagi pakai video yang tape tu. so komputer ni ada jugak la kelebihan dia. boleh pasang cd. hehe. masa ni tengah popular cite Titanic. tengah duk gila ke Leonardo DiCaprio. haha. so saya pun pasang, dan kami pun tengok dua orang dalam bilik. dalam cite ni kan ada satu babak yang sensor tu, oh cd ni takda tapis2 punya maa.. huhu. yang masa si leonardo nak lukis gambar kate winslet tu, dan kami pun tengok tanpa rasa bersalah. yelah tengah budak2 lagi kot. naif gila masa ni. bila babak tu dah habis, saya pun pandang si huda, dia gelak2 sambil cakap slow2 "hahaha besar gila dia punya tu hahaha..." saya pun balas "a'ah la hahaha." huda kalau awak baca ni, tolong la gelak sekali. haha =D


bila abang saya dah nak balik U, dia pun hangkut la komputer ni balik..oh babai komputer pinjam, nanti kita jumpa lagi. T__T

saya pakai komputer jenis ni, dari sekolah sampai lah habis kolej. lama jugak, 5,6 tahun lah. agak2 je tu. hehe. tapi lama, dari monitor kecik 14 inci, sampai lah ke 16 inci besar tb tu. semua dah guna, dari cpu cantik bersih suci, sampai la di nodai oleh virus2 cacing trojan sexy segala, sampai kena format, bersih kejap, tapi virus degil tu datang balik, yelah, masatu pakai pendrive, oh pasal tu nanti buat entry lain yek. cucuk kat komputer kolej, yang memang gudang ternak virus, cucuk pulak kat rumah, confirm berjangkit, mana tak kena format gitu. pakai punya pakai, sampai lah komputer tu tak dapat di selamatkan lagi. T___T oh monitor tu saya jual, dapat duit hehe, cpu tak ingat buat apa, tikus ada lagi, buat kenangan nanti boleh tunjuk ke anak cucu. cuu, ni la tikus pertama nenek. hahaha!

saya mula pakai laptop, masa dah kerja, first gaji saya beli laptop, kebetulan ada pc fair, apa lagi, hangkut la satu, gajet woo kena ada jugak sebijik. nanti orang kata ketinggalan ketapi pulak. eh bukan beli laptop, mini notebook. mujur masa tu beli mini, sebab sekarang trend laptop saiz kecik, kalau masa tu beli laptop besar, mesti akan rasa ketinggalan sebab orang duk usung mini notebook.. (-_-')

crazy mininotebook. panjang nama. putih dan gila. tapi sekarang saya dah tepek sticker biru putih dan tetap masih gila. hehe.

tak ada rasa nak tukar notebook ni, saya akan pakai sampai dah tak boleh pakai. sayang woo. baru 2 tahun umurnya. muda lagi. huhu.

canggih, canggih la jugak, tapi asal usul kena ingat. jangan la gelak kalau nampak ada yang pakai komputer besar tu lagi, anggap la dia tak mampu ataupun tak suka kan kecanggihan melampau ataupun tak boleh terima kecanggihan ataupun pengumpul barang antik.hehe.


ok dah. bai!!


notasajatambah: esok kena bangun pagi2 (-_-')



0 curhat:

 

The memorable memory.. Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting